0 of 15 Pytania completed
Pytania:
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
Odpowiedziałeś prawidłowo na 0 z 15 pytań.
Czas:
Czas się skończył
Zdobyłeś 0 z 0 punktów, (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Poniższy diagram pokazuje światowe emisje metanu związane z działalnością człowieka, z podziałem na źródła. Jednostka to miliony ton metanu.
Wycieki oznaczają metan uwalniany przypadkiem podczas wydobycia i transportu paliw kopalnych.
Odpady oznaczają emisje metanu z wysypisk śmieci, ścieków itp. miejsc, w których bakterie rozkładają szczątki organiczne.

Grafika przygotowana z użyciem flourish.studio.
Ułóż źródła metanu od najważniejszego do najmniej istotnego z wyróżnionych.
Zobacz odpowiedzi:
Poniższy obrazek przedstawia, jak wyglądały przepływy węgla między elementami systemu klimatycznego Ziemi, zanim zostały zakłócone przez działalność człowieka.

Źródło: Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu, pod red. Magdaleny Budziszewskiej, Aleksandry Kardaś i Zbigniewa Bohdanowicza, przetworzone na potrzeby zadania.
Skorzystaj z niego, aby dopasować odpowiedzi do pytań poniżej:
|
Ile dwutlenku węgla było pochłaniane przez rośliny w procesie fotosyntezy? |
|
|
Ile dwutlenku węgla było uwalniane w wyniku oddychania roślin i zwierząt, pożarów i rozkładu szczątków biologicznych? |
|
|
Ile dwutlenku węgla było pochłaniane przez oceany? |
|
|
Ile dwutlenku węgla było uwalniane przez oceany? |
|
Krzesik zarabia rozdając ulotki. Codziennie dostaje ich od szefa tyle samo – 400. Zwykle jednak udaje mu się rozdać tylko połowę. Resztę odkłada do szuflady. Co to oznacza?
Florian i Krzesik mieszkają razem na stancji i mają wspólną lodówkę. W każdy poniedziałek robią razem zakupy, a na sobotę i niedzielę wracają do rodziny.
Florian kupuje zawsze paczkę 10 parówek i codziennie zjada po dwie, aż do piątku (włącznie).
Krzesik zwykle kupuje paczkę 5 parówek, ale w ciągu tygodnia zjada tylko 4, bo w piątek mu się już nudzą. Niezjedzona parówka zostaje w lodówce, a w poniedziałek Krzesik i tak kupuje następną paczkę.
Kto odpowiada za to, że lodówce gromadzi się coraz więcej parówek stwarzających coraz poważniejsze zagrożenie biologiczne?
Niżej wymieniono kilka przykładów działalności człowieka. Dopasuj do nich nazwy gazów cieplarnianych, których emisje powodują.
|
transportowanie towarów ciężarówkami z silnikami Diesla (spalinowymi, na olej napędowy)
|
|
|
hodowla zwierząt (zwłaszcza przeżuwaczy, np. krów czy wielbłądów)
|
|
|
intensywna uprawa rzepaku, z wykorzystaniem dużych ilości nawozów
|
|
Które z poniższych map i wykresów dotyczą klimatu (a nie – pogody)?
Obok widzisz dość typowy post wyrażający wątpliwości co do tego, czy globalne ocieplenie istnieje, jaki można znaleźć mediach społecznościowych.
Zawiera zdjęcie wskazania termometru samochodowego i komentarz.
Jakie błędy w rozumowaniu popełnił jego autor?
Co możesz powiedzieć na temat klimatu na podstawie zamieszczonego niżej wykresu zmian średniej temperatury powierzchni Ziemi?

Zmiana klimatu powoduje, że zwiększa się częstość występowania zjawisk ekstremalnych – na przykład upałów. Pokazuje to ilustracja poniżej, pochodząca z Szóstego raportu IPCC.

Wyobraź sobie miejscowość Florianków, w której jeszcze w drugiej połowie XIX wieku (lata 1850-1900) dni z temperaturą 32°C występowały raz na 10 lat. Można to zobrazować następująco:

Poniżej widzisz podobne ilustracje pokazujące trzydziestolecie we Floriankowie przy ociepleniu o 1°C oraz 2°C względem czasów przedprzemysłowych (okresu 1850-1900). Dopasuj do nich stopnie ocieplenia.
![]() |
|
![]() |
|
Poniższa mapa pokazuje, jak z każdym stopniem ocieplenia klimatu będą się zmieniać maksymalne dobowe sumy opadów obserwowane w ciągu roku (czyli jak silny będzie najsilniejszy w ciągu roku deszcz).
Suma opadów mówi o tym, jaką warstwę utworzyłaby na szczelnej powierzchni woda, która spadła z nieba w ciągu wybranego okresu (doby, miesiąca, roku…).

Mapa pochodzi z 11. rozdziału I części Szóstego raportu IPCC. Dla regionów oznaczonych kreskami wyniki są mniej pewne.
Dopasuj tempa wzrostu opadów maksymalnych do wymienionych niżej regionów.
|
Polska
|
|
|
Indie
|
|
|
okolice równika na Oceanie Spokojnym
|
|
Zmiana klimatu powoduje, że zwiększa się częstość występowania zjawisk ekstremalnych – na przykład upałów. Pokazuje to ilustracja poniżej, pochodząca z Szóstego raportu IPCC.

Wyobraź sobie miejscowość Florianków, w której jeszcze w drugiej połowie XIX wieku (lata 1850-1900) dni z temperaturą 32°C występowały raz na 10 lat. Można to zobrazować następująco:

Poniżej widzisz podobne ilustracje pokazujące trzydziestolecie we Floriankowie przy ociepleniu o 1,5°C oraz 4°C względem czasów przedprzemysłowych (okresu 1850-1900). Dopasuj do nich stopnie ocieplenia.
![]() |
|
![]() |
|
Na rysunku widzisz dwie grupy cząsteczek odpowiadające gazom występującym w ziemskiej atmosferze. Kulki reprezentują atomy (każdy kolor to inny pierwiastek).
Jak myślisz, w której grupie zebrano gazy cieplarniane (czyli takie, które podobnie jak dwutlenek węgla pochłaniają promieniowanie ziemskie)?

Po zakończeniu quizu przejrzyj pytania, żeby sprawdzić, jakie gazy są na obrazku!
Które z poniższych gazów należą do gazów cieplarnianych?
Które z poniższych map i wykresów dotyczą pogody (a nie – klimatu)?
Które z poniższych stwierdzeń dobrze opisują wpływ spowodowanej przez człowieka zmiany klimatu na opady związane z niżem Boris, które doprowadziły do powodzi w Polsce we wrześniu 2024?